۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

میانبری به هوش هیجانی و کاربرد آن در سازمان و کسب و کار

برگرفته از مقالات  مدیران ایران 
هوش هیجانی در سازمان
در ابتدا لازم می دانم علت نوشتن این مطلب را برایتان توضیح دهم. من سالها است که بطور مداوم درگیر موضوع هوش هیجانی هستم . در این زمینه بسیار بسیار کتاب خوانده ام، دو کتاب نوشته ام، چندین مقاله داخلی و خارجی چاپ کرده ام، اما تا چند وقت پیش فکر می کردم، صرف آموزش افراد برای بهبود هوش هیجانی می توان انتظار داشت که حال بهتری داشته باشند. البته نه اینکه الان این طور فکر نمی کنم، هنوز هم نظرم این است که هوش هیجانی جزء اصولی و پایه ای آموزشهایی است که هر فرد باید آن را بیاموزد تا بتواند خوشحالتر و بهتر زندگی کند. بتواند از فردی عکس العملی به فردی کنشگر تبدیل شود.
اما چند سال پیش با یک دانشجوی دکترای صنایع روبرو شدم که تز دکترایش برایم بسیار بسیار جالب بود. موضوع پایان نامه ایشان این بود که هر سازمانی دارای روحی است که فراتر از اجزا آن است. آن زمان این موضوع برایم جالب آمد و در موردش خیلی فکر کردم. اما الان که در حال نوشتن این ایمیل هستم، می توانم به راحتی بر حسب تجربه در این مورد صحبت کنم.
من در سازمانهای متعددی کارگاههای متعددی برگزار کرده ام، حتی تعداد کارگاههایی که بصورت فردی برگزار کرده ام را دقیق نمی دانم، اما آنچه که بعد از سالها آموختم این است که: تا زمانی که هوش هیجانی سازمان به عنوان موجودی جاندار که فرای کارکنان خود قرار دارد، بهبود نیابد، بهبود هوش هیجانی افراد نمی تواند بصورت صد در صدی در سازمان نمود پیدا کند. هوش هیجانی باید به عنوان بخشی از فرهنگ سازمان تعریف شود..
می خواهید باور کنید یا نه، تا زمانی که مدیری نخواهد هوش هیجانی خود را بهبود دهد، نمی توان انتظار داشت که آموزش کارکنان سازمان بتواند به مدیریت او کمک کند.
می خواهید باور کنید یا نه، صرف اینکه کسی مدیر است، دلیل بر این نیست که بی نقص است و دلیل بر این نیست که مهارتهای هوش هیجانی را بلد است.
می خواهید باور کنید یا نه، فرهنگ سازمانی مانند یک ویژگی که از والدین به فرزندان به ارث می رسد، از مدیران به کارشناسان سازمان به ارث می رسد.
باید اجزا سازمان همه  و همه باهم در جهت بهبود تلاش کنند تا سازمان بهبود یابد وگرنه آموزش دادن کارکنان به تنهایی کارساز نیست.
در آخر اینکه اگر مدیری آموزشهای لازم را ندیده باشد، هر قدر هم شما کارکنان توانمندی داشته باشید، یک مدیر می تواند با یک برخورد اشتباه به راحتی نتایج یک آموزش خوب را  کمرنگ و حتی نابود سازد.
 امیرآبادی
دانشجوی دکترای روانشناسی
--------------------------------------------------------------------------------
 سایر جستارها در این زمینه :