۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

شرایط رویاروی بخش خصوصی کشور

تحولات اخیر اجتماعی - تکنولوژیکی کشوری و جهانی ، بَر همگان آشکار ساخته است : گریزی از مدرنیزه کردن ، تجدد و کاربرد یافته های نوین و تجارب سایرین در کلیه سازمان ها به ویژه  فعالان اقتصادی نمی باشد ، اما این تغییر و تحولات بایستی به آرامی ، به  تدریج  و بدون بهم ریختن ساز و کار کنونی و ایجاد تنش و استرس در سازمان ها و گروه های انسانی صورت پذیرد .

امروزه ، بخاطر رویکرد "دولت الکترونیک" ، اصلاح و تکمیل قوانین ، متمایل شدن به سمت هماهنگی بیشتر با جامعه و تجارت جهانی و استاندارد های آن ، افزایش کاربرد رایانه و تکنولوژی ارتباطی مخابراتی ،  شرایط خاصی بر کسب و کار و گردش مالی حسابداری شرکت ها و فعالان اقتصادی کشور حاکم گردیده است ، پاره ای از این شرایط عبارت اند از :  
1-    از طرفی با تغییر قوانین و تصویب قوانین جدید وظایف تکلیفی فعالان اقتصادی ( اعم از : شرکت ، موسسه ، کارخانه ، کارگاه ، مشاغل ، بنگاه ، تولیدی ، تجارتخانه ، بازرگان ، دلال ، حق العمل کار ، پیمانکار ، ... )  افزایش یافته است .
افزایش تکالیف همزمان و از مجرای دولت الکترونیک بوده لذا باعث نیازمندی بیشتر و الزام فعالان به کاربرد سخت افزار ، نرم افزار و بستر رایانه ای و نیروی متخصص مربوط گردیده است .
2-    تعدد نرم افزارها و دستورالعمل های آن ها (اعم از نرم افزارهای بخش خصوصی مانند حسابداری جامع ، دستمزد ، اموال ، انبار ، بهای تمام شده ، اتوماسیون و ... و نرم افزارهای خاص تکالیف دولتی مانند نرم افزار دیسکت بیمه ، ارزش افزوده ، اظهارنامه ، گزارشات فصلی ، و ... ) و واگذاری هر کدام از آن ها به اپراتور و یا کارشناس مرتبط ، باعث گردیده سلیقه های متفاوتی در نحوه اجرا و نحوه طبقه بندی دیتای (بانک اطلاعات) آن اعمال گردد و آشفتگی و تعدد مجاری اطلاعاتی را افزایش داده است .  
 به طور مثال ممکن است قسمتی از فعالیت های مرتبط با سیستم حقوق دستمزد ، با نرم افزار حقوق دستمزد خریداری از بخش خصوصی انجام شده و ساختن دیسکت یا سی دی آن با نرم افزار رایگان تامین اجتماعی listdisk   و قسمتی از امور مربوطه نیز در فایل های اکسل انجام و بایگانی شده باشد  .
بدین ترتیب برای جمع بندی کامل دیتا و اطلاعات سیستم حقوق دستمزد سازمان حداقل بایستی به سه منبع مراجعه و جمع بندی بر اساس سه ساختار متفاوت صورت گیرد ! ، و در صورت عدم دسترسی به متصدی مربوطه یافتن این مسیر باعث صرف زمان بسیاری می گردد .
3-   تعدد اشخاص یا موسسات طرف قرارداد :
انعقاد قرارداد با شرکت های گوناگون ارائه کننده خدمات مالی و یا دعوت به همکاری تخصص های گوناگون برای رفع و رجوع مسائل و تکالیف حسابداری مالیاتی ، نظام ارزش افزوده ، اظهارنامه و عملکرد سالانه ، گزارشات فصلی ، حسابداری عمومی ، حسابداری حقوق و دستمزد و مسائل مربوط به بیمه و نیروی انسانی و ... باعث اعمال سلیقه های متفاوت و طبعا بهره گیری از نرم افزارها و راهکار های متفاوت و متنوع در راستای انجام و تحویل کار گردیده است .
 این تنوع و گوناگونی به تشتت و ناهماهنگی و تکه تکه شدن بخش های اداری مالی شرکت ها به صورت جزیره ای جدا و دور افتاده از یکدیگر دامن زده ، باعث چسبندگی و وابستگی های متعدد و از بین رفتن  امکان مانور شده است .
یکپارچه سازی این اطلاعات سازوکار و روش های مشخص و هماهنگی را طلب می کند .
4-   لزوم مطابقت این زیرسیستم های متعدد :
هر چند اطلاعات رسمی ارائه شده طی نرم افزارها و فرم های تکلیفی در بانک های اطلاعاتی جداگانه ای وارد می گردند ، لیکن این اطلاعات بایستی با یکدیگر مطابقت داشته یا حداقل هماهنگ باشند ، لذا سیاست واحد و یکنواختی  بر اجرای قراردادهای متعددی که برای ادای تکلیف یا وظیفه قانونی در این زمینه منعقد می گردد ، یا اشخاص متفاوتی که متصدی گردیده اند ،  بایستی حاکم باشد .
رسیدگی توسط ممیزان و حسابرسان نظام ارزش افزوده ، رسیدگی سالانه برای مالیات عملکرد ، رسیدگی به گزارشات فصلی  ، حسابرسی بیمه ، جداگانه صورت گرفته ولی می تواند متاثر از نتایج رسیدگی به سایر سیستم ها ، یا با در نظر گرفتن عدم تطابق بین آنها باشد .
5-   مسائل مرتبط با قانون تجارت حوزه حقوق و قوانین تجاری : 
اصلاح قانون تجارت ، تکمیل تدریجی آن و اهمیت بیشتر یافتن آن با توجه به تحولات جدید روشهای کسب و کار و تکالیف دولتی ، نحوه شراکت ، سهام ، سهم الشرکه ، اقتضائات قانونی حقوقی ، صورتجلسه ها ، افزایش مسئولیت مدیریت و حتی کارکنان و احتمال افزایش بدهی های تحمیلی ، طرح بیشتر و مکرر دعاوی بین فعالان اقتصادی در محاکم ،  رویکرد های جدیدی را طلب می کند .
6-   افزایش سطح و عمق تخصصی فعالیت ها و وظایف بخش های سازمانی از قبیل : 
کار با شبکه و نحوه اتصال ایستگاه های کاری با یکدیگر  .
انباشت انبوه اطلاعات ، ، افزایش ریسک دریافت پرداخت ها .
نظارت بر کار کارکنان تدارکات ، خرید ، کارپردازان ، آیین نامه صندوق و تنخواه گردان ، معمولا ترازها مملو از مانده های وجه نقد و تنحواه نزد اشخاص به صورت راکد و متورم می باشد .  
همگی روش های کنترلی مدرن تر و تخصصی تری را طلب می نماید و  تدوین استراتژی کنترل داخلی لازم می گردد .
7-   افزایش مشکلات نیروی انسانی در سازمان ها :
و افزایش قارچ گونه شرکت ها و اشخاصی که انواع مشاوره و پشتیبانی در این زمینه ارائه می نمایند ، وعده برخورداری از معافیت های قانونی ، استفاده از خلا های قانونی موجود و .... ، باعث سردرگمی و درماندگی تصمیم گیرندگان در تحلیل هزینه-فایده بهره گیری و انعقاد قرارداد با این شرکت ها یا عدم آن شده ، ضمن آن که نحوه ترغیب و تبلیغ معمولا به گونه ای است که در صورت بی توجهی ممکن است بعدا احساس پشیمانی را به همراه داشته باشد .
8-    رسیدگی به گزارشات و بررسی آنها ، اولویت بندی رسیدگی به گزارشات و برگزاری جلسه در مورد آنها .  
9-    کاربرد روش های نوین حسابداری : حسابداری تورمی ، توابع ارزش فعلی یا آتی پول ، بازگشت سرمایه و استفاده از شاخص های مالی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی ، چگونگی بهره برداری از حسابداری بهای تمام شده کالاها و خدمات مجموعه و تجزیه تحلیل های هزینه فایده  و جا انداختن فرهنگ آن در سازمان .
نقشه راه و استراتژی رشد سیستم های انفورماتیک ، مالی و اداری شرکت ها ، زمان بهره برداری از تکنولوژی های پیشرفته تر ، نحوه سویچ کردن و ارتقاء سیستم .   
انواع سیستم های جامع ، نرم افزارها ، تنواع نرم افزار و تنوع دیتابیس ، و مباحث مرتبط با ERP   و سیاست شرکت در قبال ارتقا به سیستم های استاندارد و پذیرفته شده بین المللی ، ضمن اینکه دولت نیز به سمت استاندارد و بین المللی شدن روش ها و سیستم ها حرکت مصممو دائمی را  آغاز نموده و بی تردید بر بخش خصوصی کشور نیز تاثیرگذار می باشد .
10- . سنواتی بودن پروژه اصلاحات ، بهبود روش ها و افزایش بهره وری :
اصلاح روش ها ، حساب ها ، صورت های مالی ،  دستورالعمل ها و آیین نامه ها  و یا تدوین آن ها و برقراری و بروز رسانی سیستم ها و نرم افزارهای جدید ممکن است تا چندین دوره مالی به درازا بکشد و با هر تغییر در بافت نیروی انسانی دستخوش تغییرات اساسی و گاه خارج شدن از مسیر صلاح و صرفه سازمان گردد .
با توجه به مسائل نیروی انسانی ، جابجایی های مکرر ، دانشجو و موقتی بودن بسیاری از نیروهای به کار گرفته شده در امور شرکت و یا حجم فعالیت های جاری و درگیری ها باعث می گردد سررشته امور سنواتی از دست کارکنان شاغل در سازمان مشتری بدر برود و بسته به شدت اشتغال ذهنی مسائل در اولویت کمتر در راس همه قرار گیرد .
مجموعه واقعیت های فوق ، امروزه ، رسیدگی ، هدایت و هماهنگ سازی عملیات مرتبط با رخدادهای مالی سازمان ها را از عهده و توان فرد خارج ساخته و نیازمند تعیین و تدوین راهکار ، دستورالعمل و برقراری سیستم  و سازوکار خاص در این زمینه می باشد .
نظارت بر چگونگی انجام این امور و هماهنگی آن با سایر بخش ها و قسمت های سازمان و تدوین برنامه و راهبرد عام و خاص هر شرکت فعالیت تخصصی دائمی و موازی با پیشبرد کار به طور همزمان را طلب می کند تا میان این روش ها و صلاح و صرفه های گوناگون و بعضا متضاد آشتی و هماهنگی برقرار گردد .

هیچ نظری موجود نیست: