۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

لطیفه ها

هیچ گاه به این اندازه شگفت زده نشده بودم که روزی : 
حسابدار انباری که یکی از وظایف اش ثبت ورودی خروجی ها و نقل و انتقالات بین انبارها بود در پاسخ به اینکه : 
"چرا تعدادی نقل و انتقال بین انبار ها را ثبت نکرده است ؟ " ،
می گفت : بایستی صبر کند ، پس از معین شدن موجودی  انبار ها ، نقل و انتقالات بین آن ها را ثبت کند ! . 
..... 
یادداشتی تحت عنوان "حسابداری جفت و جور ! " را بعد از آن نوشتم خلاصه حسابداری "جفت و جور" این گونه است که در راهبری بعضی سیستم ها ، واقعیت رخداد معاملات بر اساس خواست سیستم نمایانده می شود . 
تصور کنید : فرضا ، برای اینکه مانده فلان انبار به مقداری که در گزارش انبار ( که تصور می شود درست است ) آمده ، برسد ،  X واحد کالا نیاز می باشد ; 
از بین X+100 واحد انتقالی ، حسابدار حکایت ما ، صرفا  X  واحد آن را در سیستم عمل می کند ، 
تا فعلا بالانسی که به هر حال ، عجالتاً ! ، جفت و جور شده است بهم نخورد ، وقتی نقل و انتقالات و ورودی خروجی ها موازنه امروز را بهم ریخت و شرایط جدیدی نمود پیدا کرد ، خوب ! ، دوباره به گونه دیگری جفت و جور می شود . 
بنابراین با کمال تعجب مشاهده می کنیم که برای متوازن شدن با گزارش سیستم ، واقعیت ها و رخداد های مالی تغییر ناپذیر (که یقینی و قطعی است و بقیه اعداد و ارقام بایستی بر اساس آن ها تعدیل گردند ) ، کم و زیاد شده و اصطلاحا "جفت و جور" می گردند ! . 
... 
پی نوشت : 
اگر کالایی به طور قطعی از انباری به مقصد دیگری صادر شده است :
به طور قطعی و یقینی می توان گفت آن انبار حداقل این تعداد موجودی را پیش از آن داشته است . در صورت نبود موجودی بارگیری و ارسال کالا هیچ گاه نمی تواند رخ دهد .
بنابراین این واقعیت است .

سایر اطلاعات و اعداد و ارقام بایستی خودشان را با واقعیت ها و رخداد های یقینی و اثبات شده هماهنگ و متعادل سازند نه این که واقعیت را بر حسب سایر اطلاعات کم یا زیاد کنیم .

و باور کنید ، متاسفانه ، این اتفاق (جفت و جور کردن ! ) بیشتر از آن چه تصور می کنیم رخ می دهد ! .
 

هیچ نظری موجود نیست: