۱۳۹۴ آبان ۱۰, یکشنبه

اختلال وسواس "تیک کردن"

نوعی اختلال رفتاری و وسواسی ( وسواس حرفه ای ، شغلی ) در میان کارکنان رشته های حسابداری و حسابرسی مشاهده می گردد که من آن را وسواس " تیک کردن" ! نام نهاده ام .
در این نوع اختلال عصبی-رفتاری ، حسابدار یا حسابرس اگر شده باشد از روی لیست واحدی یک بار رونویسی یا رونوشت برداری کرده و سپس همان رونوشت تازه برداشته شده را با اصل سند تیک و عطف متقابل نماید این کار را انجام می دهد تا اندکی آرامش یابد ! .
صرفا و تنها با عطف شدن یکایک اقلام مندرج در دو لیست شاید اندکی آرامش  یابد .
البته روش های عطف گذاری و عطف کاربرگ ها در حسابرسی ، خود ، حرفه و هنری جداگانه به حساب می آید و برای یادگیری آن روزها و ساعت ها بایستی وقت صرف نمود ؛ آن چه مورد نظر می باشد عطف ساده دو صورتحساب از یک موضوع مالی محاسباتی می باشد که توسط دو مرجع تهیه شده باشد .
مانند این که فروشنده ، همواره ،  از گردش حساب خود با خریدار سیاهه ای بر می دارد و خریدار نیز به همین ترتیب ، هنگام تسویه حساب و مطابقت معاملات با یکدیگر معمولا حسابداران دو طرف معامله ، یکایک اقلام مندرج در لیست را با یکدیگر مقابله کرده تا از درست بودن ثبت و طبقه بندی هر رخداد مالی ( داد و ستد ، خرید ، فروش ، دریافت پرداخت و ... ) اطمینان حاصل نمایند .

گاه این عمل ( چک کردن ، عطف متقابل دو صورتحساب به یکدیگر ) برای حسابدار ، ممیز ، ذی حساب ، مدیر مالی ، مادر خرج ، یا مدیر صادر کننده مجوز پرداخت یک صورتحساب در یک واحد اقتصادی ، جانشین و جایگزین سایر کنترل ها و رسیدگی های ضروری می گردد .
یعنی تیک کردن اقلام ممکن است جای خالی :
استعلام قیمت از مراکز عرضه و توزیع متفاوت ، 
جمع زدن اقلام و کنترل محاسبات ، 
بررسی های فنی و مهندسی ، 
ردیابی و کنترل ترتیب و توالی مدارک و پیوست های مستند رخداد مالی ، ... 
را در ذهن کادر مالی-حسابداری مورد نظر ، پـُـر کند .
از آن جایی که مشاغل حسابداری ، حسابرسی و در مجموع فعالیت های اداری-مالی  بنا به ماهیت آن و سروکار داشتن با وجه نقد و سود یا زیان دارای استرس و حساسیت خاص می باشد ، از دیگر سوی ، کاربرد تکنولوژی جدید در پردازش اطلاعات و انجام محاسبات ممکن است باعث برهم خوردن تعادل ذهنی برخی کارکنان این رشته ( تا موقعی که با روش های جدید خو نگرفته باشند ) شده باشد ، انواع اختلالات عصبی-رفتاری ناشی از شغل و وظیفه ، در این حرفه ها به فراوانی مشاهده می گردد . 
شاید در گذشته نه چندان دور مشاهده کرده باشید همکارانی را که  خود را ناگزیر ( اجبار ) می دیدند هر پرینت گرفته شده از نرم افزارهای مالی اداری را دوباره با ماشین حساب خود یا به صورت دستی جمع زده و جمع آن را نیز ، برای اطمینان بیشتر و محکم کاری ! ، با دست خط خود در زیر اضافه نمایند ! . 
برخی نیز نسبت به روش ها و راهکارهای جدید واکنش رفتاری نامناسب نشان داده و بطور مثال با نوشتن جمع ارقام به حروف سیاق ! ، بی اعتمادی خود به سیستم شمارش و نگاهداری حساب دهدهی (  8،9،...،2، 1 ) را  نشان می دادند .

هیچ نظری موجود نیست: