۱۳۹۵ مهر ۲۸, چهارشنبه

انحلال و تصفیه شخصیت حقوقی و مسائل مالیاتی آن

انحلال و تصفیه شخصیت حقوقی و مسائل مالیاتی آن :  



تشریفاتی و صوری بودن برخی [بیشتر ! ] تشریفات اداری در سطوح شرکت های کوچک و متوسط () که بدنه اصلی فعالان اقتصادی را شامل می گردد , فرهنگ و تلقی خاصی را در میان مردم ما بوجود آورده که تطابق رفتار مان با استاندارد های جهانی و الزامات سازوکار های قانونی و مدون شاید اندکی زمان ببرد . 
تلقی عمومی از صوری و تشریفاتی بودن بسیاری فرم ها و قرارداد ها و عقود رسمی (مانند عقودی که برای دریافت وامی که بیشتر به مصارف دیگری می رسد منعقد می گردد !) و حتی دولتی ( مانند اظهارنامه های مالیاتی , سرشماری , ... ) , در گذشت زمان سوابقی را به وجود آورده که افزون بر قابل اتکا نبودن مایه دردسر برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی که مبادرت به تنظیم این فرم های به تصور خود صوری نموده اند نیز گردیده است . یکی از این بی شمار فرم های رسمی که تا کنون , بیشتر , تشریفاتی و غیر موثر تلقی شده است , البته اظهارنامه های مالیاتی عملکرد سالانه می باشد :

 بسیاری  فعالان اقتصادی و کارآفرینان که پیش تر  برای استفاده در آینده ( شاید به تصور خودشان : "احتیاطا" ! ) شخصیت حقوقی  شرکت ها و موسساتی که به ثبت رسانده بودند را  نگاهداری کرده و از  انحلال و تصفیه آن ها خودداری می نمودند , این روزها , بخاطر  برگ تشخیص های بی  "کِش و پیمان" ی که توسط ماموران تشخیص درآمد دارایی صادر می شود و   چندین نمونه  آن را  در همین کانال [تلگرام] برای تان گذاشته ایم  , تلاش می کنند تا هر چه زودتر از قید حیات شخصیت حقوقی یاد شده خود را آزاد سازند  .
از آن جایی  که  "صفر کردن" در فرهنگ مالیاتی ما جا افتاده است , مانند این که می گویند :  " اگر هم فعالیت نداری صفر رد کن " !  ,
در همین زمینه هم  شاید مدیر یا مالک شخصیت حقوقی مورد نظر به  اپراتور کافی نت یا حسابدار و اپراتور خودش یا فرزند اش  (  یا هر شخص دیگری که معمولا تکالیف اینترنتی مودیان را برای وی به انجام می رساند )   عنوان نموده باشد  :  "حساب های  اظهارنامه عملکرد سالانه را می خواهیم صفر اش کنیم " ,
یا به سادگی گفته باشد :  " صفر اش کن "  ! ؟  ,
و اپراتور نیز  به صفر کردن مانده حساب های موجود در ستون ابتدای سال  اظهارنامه ها  دست یازیده باشد ! . 
غافل از این که  " بود یا نبود"  هر کدام  از این اقلام می تواند قرینه مالیاتی را  برای  عامل تشخیص درآمد مشمول مالیات رسیدگی کننده به اظهارنامه ( که آن چنان که اثبات نموده ایم "سعی وافر در تشخیص فله ای دارد " ! )  ایجاد نماید .
القصه ! , بسیاری از مشتریان , دوستان و آشنایان به چنین وضعیتی گرفتار شده و  پِی آمد آن برگ تشخیص "آن چنانی" ! نیز برای شان صادر گردیده ( که دست اندر کار  دفاع و لایحه و  رفع و رجوع آن هستیم ) و یا ممکن است هنوز عوارض  آن آشکار نشده باشد .  
بنابراین بایستی  گوشزد  نمود که خارج نمودن اعداد و ارقام  از اظهارنامه , هر چند که صوری و بدون پشتوانه دفاتر قانونی و اسناد و مستندات  در آن  وارد شده باشد [ که بیشتر این چنین است , متاسفانه ! ] , کاری فوق العاده  تخصصی  بوده و  آثار و عوارض حقوقی و مالیاتی به همراه داشته و  بایستی در دفتر قانونی پلمپ شده ثبت گردد و مدارک مثبته ( اثبات کننده ) آن نیز نگاهداری و هنگام رسیدگی به ممیز محترم مالیاتی ارائه گردد .
فلذا ! :  " آقا  نکنید این کار ها را  "  ! ؟ 

هیچ نظری موجود نیست: